Wat is het nut van conditietraining?

Conditietraining draagt bij aan het optimaliseren van specifieke vaardigheden en het uitstellen van vermoeidheid. Bij een matige conditie zal de techniek minder uit de verf komen en zal de passing onnauwkeuriger worden. Bovendien ben je als voetballer constant in beweging en verandert je looplijn en loopsnelheid continu. De tempowisselingen vragen veel van het lichaam. Conditietraining leert het lichaam om zich tegen deze fysieke uitdagingen te wapenen. Het is een van de sleutelfactoren tot succes en verbetert niet alleen de vaardigheden maar het werkt ook nog eens blessurepreventief. Bovendien herstelt een voetballer met een goed uithoudingsvermogen sneller.

 

Uithoudingsvermogen

Om een gehele wedstrijd vol te houden heb je een goed uithoudingsvermogen nodig. Het uithoudingsvermogen van een voetballer kunnen we onderverdelen in het aerobe en anaerobe energiesysteem. Door de vele tempowisselingen tijdens een wedstrijd wisselen beide energiesystemen elkaar continu af. Aangezien een voetballer constant in beweging is wordt er vooral gebruik gemaakt van het aerobe systeem (duurtraining), maar bij sprintwerk wordt er vooral een beroep gedaan op het anaerobe verbrandingsproces. Op bepaalde posities, zoals in de voorhoede, wordt er meer sprintwerk verricht dan bijvoorbeeld middenvelders die naar verhouding meer duurwerk verrichten.

 

 

Hoe hoger de intensiteit des te minder zuurstof de spieren bereiken en er bovendien ook eerder vermoeidheid ontstaat. De (an)aerobe verbranding vindt niet in absolute zin plaats. Er bestaat in het lichaam geen schakelaar die op een zeker moment de knop naar een ander energiesysteem draait. De twee energiesystemen zijn uitersten, waartussen het zuurstofniveau in de spieren tijdens het voetballen sterk fluctueert. 

De intensiteit tijdens het sprinten is vrij hoog en je raakt er snel van buiten adem. Het lichaam kan in korte tijd niet voldoende zuurstof naar de spieren transporteren waardoor de energie snel uit de benen vloeit. Door op de training regelmatig springoefeningen te laten terugkeren leer je het lichaam efficiënter met de aanwezige zuurstof om te gaan. Op den duur zijn de benen in staat om de vermoeidheid langer uit te stellen.

 

KRACHTTRAINING BIJ VOETBALLERS 

In veel wedstrijdmomenten speelt kracht een rol. Dit komt bijvoorbeeld terug in het uitvoeren van een sliding, het zo hoog mogelijk springen bij het koppen, de bal snelheid meegeven en het beschermen van de bal. Bovendien heeft krachttraininghet vermogen om het risico op blessures te verminderen. Dit geldt voor zowel het boven- als het onderlichaam. Normaliter worden er grofweg drie aspecten van spierkracht onderscheiden, te weten; explosieve kracht, krachtuithoudingsvermogen en maximale kracht. Deze laatst krachtvorm wordt in de voetballerij niet vaak toegepast omdat een voetballer daar simpelweg geen voordeel bij heeft. Een gewichtheffer zal er daarentegen wel baat bij hebben. De overige aspecten van spierkracht dragen in het voetbal wel bij aan het verbeteren van de sportprestaties. 

 

Explosieve kracht 

De explosieve kracht is het vermogen om een bepaald gewicht met de grootst mogelijke snelheid te verplaatsen. Onder meer plyometrische training heeft de capaciteit om de brug te slaan tussen kracht en snelheid. 

Krachtuithoudingsvermogen 

Deze vorm van krachttraining omschrijven we als het vermogen om met een relatief licht gewicht veel herhalingen te maken. Vanaf 15 tot 20 herhalingen wordt voornamelijk het krachtuithoudingsvermogen getraind. Een effectieve methode hiervoor is circuit training. Een voorwaarde is dat de bewegingspatronen overeen dienen te komen met een voetbalwedstrijd. Dit noemen we functioneel en specifiek trainen. 

 

WENDBAARHEID EN COÖRDINATIE

In tegenstelling tot vele andere sporten zijn de bewegingen in het voetbal complexer. Regelmatig veranderen spelers van looprichting en dit gaat vaak ook nog gepaard met een versnelling of een sprint. Gelijktijdig dien je als voetballer ook nog oog te hebben voor zowel de tegenstander als de bal. Dit alles vraagt om een goed coördinatief vermogen. Coördinatie kun je in het voetbal beschouwen als de techniek die nodig is om voetbalacties uit te voeren. Het is een samenwerking tussen spieren, gewrichten, zenuwen en zintuigen om een stabiele bewegingsactie te bewerkstelligen. Deze samenwerking heb je nodig om op hoge snelheid je looprichting te veranderen, te draaien, af te remmen en weer veilig op de benen te landen na een kopduel. 

 

Indien de samenwerking tussen de lichaamsonderdelen goed verloopt neemt de wendbaarheid van een voetballer toe. Een wendbare voetballer anticipeert snel op een veranderde situatie en weet zich daarbij in balans te houden. Onderstaand tref je enkele oefeningen aan om de coördinatie en daarmee de wendbaarheid te verbeteren. De oefeningen mogen uiteraard wel energie kosten, maar niet zoveel als bij het trainen van het uithoudingsvermogen. De nadruk ligt immers op de coördinatie.